Virtual Reality – Ditt nye senter for kreativitet og produktivitet

Virtual Reality – Ditt nye senter for kreativitet og produktivitet

VR har muligheten til å utløse dine superkrefter. Les mer om hvordan VR påvirker din mentale tilstand!

Om bare noen få år (innen 2025 er min spådom) kommer din arbeids-PC til å bli erstattet med et VR-headset. Maskinen kommer til å sitte på hodet ditt og åpne opp for helt nye former for arbeidsflyt. Videre vil alt av kreativitet og produktivitet komme til å foregå i VR: design, UX, programmering, arkitektur, ingeniør-kunst, ALT. Og i dette innlegget skal jeg forklare deg hvorfor.

Dette er første del av en todelt bloggserie som ser på teknologiene VR og AR og implikasjonene disse kommer til å ha på din hverdag. Vi kommer ikke til å snakke veldig mye om teknologien, men heller fokusere på hvordan de påvirker oss mentalt og hvordan vi kan utnytte dette potensialet på arbeidsplassen. 

Vi trenger å bryte våre arbeidsvaner

Vi som mennesker yter i dag langt fra optimalt på jobb. Dagens teknologi har muliggjort utrolige ting, men har brakt med seg sine ulemper. Du har sikkert selv merket at det "aldri" er fred å få på kontoret. Det kan være alt fra e-poster og telefoner, notifikasjoner på mobilen din til pratsomme kollegaer. Hvis du ikke har trent deg selv til å stenge ute distraksjoner kan det være ekstremt vanskelig å opprettholde produktiviteten gjennom en hel arbeidsdag. Vi sliter i dag med å holde konsentrasjonen på en spesifikk oppgave over lengre perioder, og vår evne til å holde på oppmerksomheten blir stadig kortere. Når dagens AI-teknologi kan erstatte human kapital i større og større grad, hvordan skal vi mennesker konkurrere? Hvordan kan vi forbedre oss?

Nøkkelen er «Flow»

La meg presentere dere for Mihaly Csikszentmihalyi. Han er forfatteren bak teorien om «Flow», som i følge ham skal være menneskets optimale tilstand. Du har mest sannsynlig spilt videospill eller drevet med idrett, og følt deg helt uslåelig på et tidspunkt? Det er denne tilstanden som kalles for "Flow", eller flytsonen, da vi yter på vårt mest optimale nivå. Csikszentmihalyi beskriver en tilstand hvor en føler seg «sterk, våken, uanstrengt, tilstede, og på toppen av ens evner.» Vi har alle evnen til å trigge flytsonen, men på grunn av distraksjoner er det vanskelig å opprettholde tilstanden og yte effektivt over lengre perioder.

En mann med navn av Steven Kotler har videreført noe av forskningen til Mihaly og funnet det han mener er 17 triggere til Flow. Triggerne som regnes som de viktigste er; en balanse mellom utfordring og evne, et klart og definert mål og et intenst fokus. Videospill er veldig flinke til å trigge og indusere Flow, men hvordan gjør vi dette i andre scenarier?

VR kan trigge Flow

Det er her VR kommer inn i bilde. VR handler om at du blir dyttet inn en virtuell verden. Dine umiddelbare sanser blir teleportert til et virtuelt sted, noe som påvirker din opfattelse. Effekten kalles for «telepresence» og oppstår når underbevisstheten din tror at den virtuelle verden du opplever gjennom VR er virkelig. På grunn av VR’s evne til å teleportere sansene våre, har teknologien også muligheten til å påvirke vår kognitive tilstand. Ved å manipulere miljøet rundt deg i VR og fokusere på triggerne som utløser flytsonen, har du potensialet til å indusere Flow-tilstand on-demand! Plattformens potensielle evne til å holde deg konsentrert, fokusert og i flytsonen er derfor en av de største driverne til å bytte over til denne teknologien på jobb. Videre ser jeg for meg at fremtidens VR headset vil kunne måle hjerneaktiviteten din. Selv om dette høres sprøtt ut, kan du blir skjermet for distraksjoner som e-poster og notifikasjoner når du yter ditt aller beste på arbeidsplassen. Dermed kan vi øke antall produktive timer, samtidig som du øker produktiviteten i disse timene. 

Med stort potensial kommer en viss risiko

Det er dessverre ikke kun positive sider med å indusere Flow-tilstand på en kunstig måte som med VR. Teknologien har fare for å skape enorm avhengighet på lik linje som med narkotiske stoffer. Med så stor påvirkningskraft på hjernen er det knyttet en viss risiko med VR. Og jeg har full forståelse for alle skeptikerne som ikke klarer se for seg hvordan dette skal fungere i praksis. Måten vi i dag har lært å bruke skjerm, mus og tastatur har blitt så inngrodd i hjernen vår at det blir uhyre vanskelig å se for seg hvordan dette kan gjøres på andre måter. Men det finnes allerede mange eksempler som viser hvordan man kan bruke Virtual Reality til å ta vår kreativitet og produktivitet til nye høyder:

Youtube: Tilt Brush – Painting from a new perspective

Youtube: VR & The Future of Car Design

Youtube: Virtual reality offers architects "a whole new way of designing"

Youtube: PRIMITIVE - Graphical Interpreter

Youtube: Tap Wearable Keyboard and Mouse

Neste gang kommer vi til å se nærmere på AR (Augmented Reality) og hvordan denne teknologien kan forvandle vårt perspektiv på interaktivitet og samhandling.

Kilder:

https://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2452351/masterthesis.PDF?sequence=1&isAllowed=y

https://singularityhub.com/2015/08/06/how-virtual-reality-can-unleash-the-greatest-wave-of-creativity-in-human-history/

 

Om bloggeren:
Sabeel følger Acandos treårige talentprogram for å bli en av Norges fremste konsulenter med mindre enn 5 års erfaring. Han har en MSc i Markedsføring og Innovasjon fra Norges Handelshøyskole, og er svært interessert i VR/AR-teknologi og Smart Produksjon.

comments powered by Disqus