«Storebror» ser deg på nettet

«Storebror» ser deg på nettet

Digital teknologi har gitt uendelige muligheter til å observere brukerne av nettsider, men hva er konsekvensene av dette for deg som bruker? Vår undersøkelse viser at flere norske nettbutikker deler dine sensitive personopplysninger med annonsører som Facebook og Google.

Store mengder data samles

Med informasjonsalderen og sosiale medier kom det nye og bedre muligheter for å spore hva som gjøres på din nettside. Google Analytics og andre analyseprogrammer har gitt nettsideeiere uvurderlig data som lar de forbedre nettsidene og kapitalisere på sitt innhold. Digital annonsering kan ved hjelp av brukerdata vise akkurat hva du får igjen per annonsekrone. Tiden der du trykket inn en annonse i avisen og håpet på det beste er langt forbi – nå kan du enkelt publisere annonser på nettet og se brukernes bevegelser i sanntid.

Sensitive opplysninger deles

Dagens overvåkning har blitt mulig ved hjelp av sporingsverktøy (trackers) og cookies (informasjonskapsler). Sporingsverktøyene er små kodesnutter som sender og mottar informasjon om deg – enten til nettsideeieren eller til tredjeparter. Dersom du ser på et par sko og deretter får annonse for de samme skoene på et annet nettsted er det denne teknologien som står bak. Dette gir nettsteder mulighet til å øke sine annonseinntekter ved å vise mer relevante annonser og samle inn statistikk for å forbedre sider som besøkes lite, men til hvilken pris?

I dag er det mange som ikke tenker over at de overvåkes. At skobutikken bruker informasjonen om deg kan virke bagatellmessig, men den samme teknologien brukes også på nettsider der du kan handle reseptbelagte medisiner, kjøpe sexleketøy eller tegne fagforeningsmedlemskap. Er også dette informasjon du ønsker at annonsører som Facebook og Google skal vite om deg?

Hva kan du som nettsideeier gjøre?

Nettsideeiere har et ansvar for å finne ut hvilke sporingstjenester som brukes, hva slags informasjon som samles inn og hvordan dette kan gjøres på en lovlig måte. Noen steder bør man vurdere og ikke bruke sporingstjenester.

I februar 2018 undersøkte Acando 50 norske nettbutikker. Alle brukte en eller annen form for sporingsverktøy, noen så mange som 48 ulike. Dette betyr at inntil 48 ulike tredjeparter kan motta informasjon om brukerne av nettsiden uten at brukeren er informert eller har gitt sitt samtykke. Noe annet som er skremmende er at en rekke bedrifter ikke vet at de deler data med disse tredjepartene.

Vi i Acando kjenner både lovverket og har lang erfaring med implementering av de tekniske løsningene som må til for at våre kunder skal bli klare til de nye personvernreglene trer i kraft den 25. mai i år. Trykk her for å lese mer om hvordan vi kan hjelpe dere.

 

Om bloggeren:
Thomas er konsulent i Acando sin e-commerceavdeling. Han har en mastergrad i markedsføring fra International University i Monaco, og interesserer seg for ny teknologi og e-handel.

comments powered by Disqus