GDPR og sporingsverktøy: Ikke track deg til bøter

GDPR og sporingsverktøy: Ikke track deg til bøter

Vet du hvem som følger med når du åpner for trackingtjenester på din nettside? Norske bedrifter er dårlig forberedt for å tilfredsstille kravene til GDPR, viser ny Acando-undersøkelse. Enkelte nettsider bruker over 40 ulike sporingsverktøy (trackers), som gir 40 ulike muligheter til å få millionbøter.

GDPR styrkes brukernes rettigheter til sine egne personopplysninger

25. mai strammes de norske personvernreglene inn når GDPR håndheves for første gang. Med GDPR styrkes brukernes rettigheter til sine egne personopplysninger, og innsamling av opplysninger til formål for ren markedsføring vil kreve brukerens samtykke. Dette samtykket må være frivillig, informert og tydelig slik at brukeren kan forstå hva de tar stilling til.

I februar 2018 undersøkte Acando 50 norske nettbutikker. Alle brukte en eller annen form for tracker, noen så mange som 48 ulike. Dette betyr at inntil 48 ulike tredjeparter kan motta informasjon om brukerne av nettsiden uten at brukeren er informert eller har gitt sitt samtykke.

Dersom reglene ikke følges opp, kan det få store konsekvenser. Selskaper som bryter reglene kan få maksimalt 4 % av sin årlige omsetning eller 20 000 000 euro i bot avhengig av omfanget på lovbruddet.

Utstrakt bruk

På kort tid har Google og Facebook blitt noen av de største aktørene innen annonseformidling og markedet vokser raskt. Med få klikk kan alle som ønsker annonsere direkte til sin målgruppe og få inn resultatene i sanntid.

Denne muligheten bygger på sporingsteknologi – små kodesnutter som sender og mottar informasjon om brukerne på en nettside. Informasjonen sendes i dette eksempelet til Facebook og Google, som kan kartlegge brukeren og senere målrettet annonser til henne. Dette omtales gjerne som remarketing.

Vet du egentlig hvem som sporer dine brukere?

Dersom du bruker trackers må du som nettsideeier undersøke hva slags informasjon som samles inn og hvordan dette kan gjøres på en lovlig måte. Dersom trackeren legger inn cookies på brukerens maskin skal dette også opplyses om. Tilsynelatende enkle og praktiske tjenester kan samle inn langt mer informasjon om brukerne enn du tror.

Hva kan du som nettsideeier gjøre?

Alternativet til å gjennomføre undersøkelser og informere brukerne er å avslutte bruken av disse tjenestene. Det kan bety kroken på døra for mange nettsteder.

Vi i Acando kjenner både lovverket og har lang erfaring med implementering av de tekniske løsningene som må til for at våre kunder skal bli klare til 25. mai. Trykk her for å lese mer om hvordan vi kan hjelpe dere.

 

Om bloggeren:
Frida Tørring er konsulent i Acandos e-commerceavdeling. Hun har en bachelorgrad i markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, og interesserer seg for hvordan tradisjonell varehandel og netthandel påvirker hverandre.

comments powered by Disqus