Vi vant IKT NM i ølbrygging 2017

Vi vant IKT NM i ølbrygging 2017

Fredag 27.oktober var det endelig duket for "IKT-NM i hjemmebrygging" i Bouvets lokaler på Majorstuen. Arrangementet avholdes årlig og samler cirka 50 bryggelag fra forskjellige IT-selskaper til kamp. Dette var tredje året på rad hvor Acando deltok, og i år fikk vi full uttelling for vårt øl! Mer om det senere i bloggposten. Først kan vi fortelle litt om prosessen som vi gjennomfører hvert år.

Prosessen

Vi starter bryggeprosessen med å samle alle interesserte til et brainstormingsmøte før sommeren. Her snakker vi om hvilke typer øl som kan være spennende å brygge, samt hvilket tema vi ønsker å ha for øl og standen. I år endte vi opp med tema "Oslo" hvor hvert øl skulle være en hyllest til Oslo.

Vi endte med følgende fire øl som ble brygget:

"Montebello Posh Daddy" - en amerikansk pale ale med champagne-gjær og en tropisk humleprofil.

"Vippa Yuccie Blend" - en amerikansk IPA med en fruktig profil.

"Ullevål Hageby Grillparty" - en amerikansk rødt red ale med indisk humling.

"Barcode Barbie" - en belgisk wit tilsatt ingefær og sitrongress.

Trykk på hver ølsort og se hvilken rating de har fått på Untapped. 

Etter brainstormingsmøte blir vi enige om hvilke datoer vi skal brygge på og legger en tidsplan for å være sikre på at alt er ferdig i god tid før IKT-NM. Ølene ble brygget over to bryggekvelder på kontoret vårt i Acandos egen Grainfather Connect. Deretter sto det til gjæring i cirka tre uker før det ble tappet over på flasker og fat.

Det man serverer fra flaskene og fatene skal selvsagt smake bra, men vi har også vært veldig opptatt av at innpakningen skal være minst like god. Siden vi har svært dyktige designere i selskapet vårt har vi vært så heldige å få hjelp av de til å utforme etikettene våre.

Under selve NM rigget vi opp den flotte standen vår og hadde noen travle timer fra publikum slapp inn og til vinnerne skulle kåres. Spenningen var til å ta og føle på når klokka slo 22 og arrangør Anders entret scenen. Først startet de med å dele ut publikumsprisen - som er en pris som deles ut basert på hva publikum har stemt. Her stakk vår kjære "Vippa Yuccie Blend" av med 2.plassen! Etter utdeling av publikusprisen kom den jeveste tittelen og det er dommerprisen. Stemningen og jubelen sto i taket når det viste seg at "Vippa Yuccie Blend" ble Norges beste øl!

Enormt tilfreds kunne vi dermed innkassere både en 1. og 2.plass for "Vippe Yuccie Blend", men også de tre andre ølene våre fikk kjempegode tilbakemeldinger hos både publikum og dommere.

Har du lyst til å brygge ølet vårt? Her ser du oppskriftene: 

Angermo Ringstad, Mats

Angermo Ringstad, Mats

Konsulent // Enterprise 2.0
mats.ringstad@acando.no

 

Om bloggeren:
Seniorkonsulent SharePoint for Acando i Oslo. Veldig interessert i frontend- og webutvikling, men trives også backend. Stor tilhenger av skyen!

comments powered by Disqus