Rapport fra Design Matters

Rapport fra Design Matters

Acandos har vært på UX-konferansen, Design Matters, i København som ble arrangert for tredje år på rad med stor suksess. Vi stilte med hele UX-gjengen; Kari, Marianne, Lena, Aleksandra, Safa og Miriam.

F.v: Kari Aftret Ready, Lena Taftøy Bjørkli, Marianne Goin, Aleksandra Hrpka og Miriam Seljesæther (Safa Al-Nashy: fotograf)

På konferansen hadde vi godt selskap av blant andre designere, webredaktører, reklamefolk, konsulenter og andre mer eller mindre kreative folk. Konferansen foregikk på Docken – som gjenspeilet konferansens innhold og foredragsholdere – som var både kunstneriske og kreative. Selve stedet hadde et preg av en industriell look-and-feel og urban kontrast.

Interessante foredragsholdere

Mange store og kjente bedrifter var representert, blant andre var det Spotify, Netflix, Google, BBC, LinkedIn og flere. Konferansen var for designere av apps, webløsninger og fysiske produkter som hodetelefoner for eksempel.

Boomerang tatt med Simple Booth.

#failure

Tema for konferansen i år var "failure", eller det å feile med et design. Det var god variasjon i innholdet rundt dette på de som holdt talks, og man kunne utforske tema fra flere hold. I tillegg til talks, var det workshops hvor vi blant annet fikk mulighet til å designe vår egen robot som skulle gi svar på "Hvordan begå det perfekte mord", og nå sitter vi faktisk med svaret!

Flere talks snakket om hvordan takle å feile med et design, hvordan gå videre etter at man har innsett å ha feilet med design og flere sentrale spørsmål relatert til dette. Et av fokusområdene var ”Conversational UI”, eller kommunikasjonen med lyd med brukere. Amazon snakket i sin presentasjon om Alexa som ved en feil anbefalte en voksenfilm til et barn, da barnet brukte deres produkt Amazon Echo. Foreldrene prøvde raskt å stoppe dette, og det hele ble selvfølgelig filmet tilfeldigvis. Dette skapte mye negativ PR rundt produktet, men Amazon lovte å rette opp i den feilen i deres kommende produkter. Klippet kan du se her:


Video av et barn med Amazon Echo (fra YouTube)

Hvordan takle suksess?

Konferansen hadde også fokus på hvordan man skal takle suksess. I sin presentasjon tok Google frem to eksempler på suksess. De snakket om det å fokusere på kontinuitet i designvalg på tvers av alle produkter og alle flater, og resultatene de oppnådde som førte til målbar suksess. Man kan for eksempel se en lenke på mobilen på bussen hjem fra jobb, logge seg inn på sin Smart TV i stua og fortsette å se klippet hjemme i sofaen. Google tok også fram eksemplet som tok for seg dinosaurspillet som man får tilgang på dersom man ikke har internett-tilkobling. Enkel og morsom måte å takle nedetid på, uavhengig om det er din eller nettleseren sin feil.



Chrome feilmelding med dinosaur-spill

Instagram kommuniserer

Instagram hadde en inspirerende talk om hvordan man konkret kommuniserer med sluttbrukere for å oppnå et brukersentrert design. Første punkt handlet om og ikke misbruke tiden til brukerne, og med dette mener Instagram at man ikke skal vise informasjon som ikke er relevant på feil steder. Videre, burde man tenke som sine brukere. Hvordan liker brukerne å bli kommunisert til? Skal man bruke et språk som er formelt eller et litt mer hverdagslig språk for å nå så mange som mulig? Ved å ha klare svar på disse spørsmålene lærer man hva brukerne egentlig vil ha. Et godt eksempel er når man ønsker å dele en post eller et bilde. I dag kan man gjøre dette helt uten å navigere bort fra siden man er på. Dette for at man ikke skal forvirre brukeren på hvor han eller hun befinner seg i løsningen.

Instagram snakket også om hvordan man enkelt kan forklare hvordan en ny funksjon fungerer. Poenget her er å ikke la brukerne fundere og sitte igjen med masse spørsmål. «Let people be in control» - for eksempel når man må velge hvilke temaer man vil følge i appen. Det kan være natur, sport, bil, mat eller kaffe. Dette kommer opp helt i begynnelsen når du bruker appen for første gang.

«They should have such a complete understanding of what is going on, where and why, that they can finish the story themselves.»

Avslutningsvis ble man introdusert til en problemstilling som Instagram måtte håndtere i slutten av 2014. Denne tok for seg punktet om at man skal kommunisere hvorfor man gjør ting. Instagram måtte fjerne masse fake accounts som hadde blitt generert av bots. Dette førte til at man fikk følgere som egentlig ikke var personer, men kun kontoer som hadde blitt opprettet for å få opp følgertall. Instagram ville kommunisere dette til sine brukere, men var livredde for brukernes reaksjon. Dette ville medføre at mange brukere mistet mange følgere, og ingen, absolutt ingen, liker å miste følgere på insta. #follow4follow. Ryddingen av kontoer ble tatt godt i mot, og brukerne var fornøyde. Flere gikk til Twitter for å hylle Instagram for måten de håndterte situasjonen på.

The Salon - en slags paneldebatt

Safa stiller spørsmål til panelet.

Design Salon gikk ut på at en person førte diskusjon med representanter fra flere bedrifter, og snakket rundt temaer som var felles for dem alle. Personen som førte diskusjonen hadde en agenda, men man tok også spørsmål fra folk i salen. Det var mulighet som undertegnede benyttet og stilte følgende spørsmål til "Salongen":

Netflix har hatt stor suksess med deres A/B testing av løsningen deres på tvers av alle flater. Har dere (Uber, Vox Media, Feltron) gjort noe lignende hos dere?

Det var et fyldig svar fra alle som deltok, og forhåpentligvis ble alle i salen litt klokere etter at panelet svarte på dette spørsmålet.

På kvelden gikk vi hele teamet ut på restaurant og koste oss i hyggelig selskap. Dette er første gang hele UX-gjengen er på tur samtidig og alle var veldig fornøyde. Vi takker for en flott konferanse og vi gleder oss allerede til neste gang!

 

Om bloggeren:
Safa jobber som interaksjonsdesigner i Acando og har sin spisskompetanse innen brukeropplevelser. Han har hovedfag i Informatikk, retning for Design, Bruk og Interaksjon fra UiO, og har etter dette opparbeidet seg flere års relevant erfaring med behovsanalyser, konseptutvikling, interaksjonsdesign, brukeropplevelse, prototyping, mockups/wireframes og brukertester.

comments powered by Disqus