Teamvettreglene

Teamvettreglene

Selv om du ikke kan Fjellvettreglene på rams, så vet du sikkert at de finnes. Mindre kjent er nok Teamvettreglene (i kontekst av utviklingsteam. Jeg antar at reglene også kunne være kjent under Utviklingsvettreglene, men det høres mer ut som smatting når jeg sier dem høyt (inne i hode mitt, sitter i åpent landskap, kunne blitt pinlig)). 

Grunnen til at du ikke har hørt om disse før skyldes vel først og fremst at de ikke ble funnet på før akkurat nå, i skrivende stund altså. Inspirert av sunt norsk fjellvett, komponert av flere år med erfaring og kvalitetssikret av et ekspertutvalg (dvs. min sjef sa: "Hmmm, joda sikkert ok. Åssen går det med faktureringsgraden din egentlig?").

Så her er de altså, Teamvettreglene, som skal leses høyt på NRK DAB+-radio og strømmes (ja de kaller det det) på statskanalens designerte plass på det vide verdensomspennende nettet hver påske, like selvsagt som de berømte Fjellvettreglene. Om du bare har FM-radio, DAB uten pluss, eller ikke liker strømming (helt sant, Norsk Språkråd har bestemt), så skriv dem ned på en plakat og heng dem opp der teamet sitter. Og tenk litt på hva de betyr. God tur!

Teamvettreglene: 

1. Planlegg iterasjonen, og meld fra om hva som er målet.

2. Tilpass iterasjonen etter evne og forhold.

3. Ta hensyn til uforutsette hendelser.

4. Vær forberedt på utfordrende oppgaver, selv i små prosjekter.

5. Ta med nødvendig brukerkompetanse i planleggingen, for å hjelpe deg selv og brukeren.

6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn når det er tid for eksperimentell teknologi og når det ikke er det.

7. Bruk en definisjon av ferdig. Vit alltid hva som gjenstår før en oppgave er ferdig.

8. Vend på hode i tide – det er ingen skam å spørre om hjelp.

9. Spar på kreftene, ikke jobb mer enn nødvendig.

Mine teamvettregler er selvsagt inspirert av de ni Fjellvettreglene. Spørsmålet er imidlertid; burde det ha vært ti Teamvettregler - er det noe vesentlig du savner i listen over? 

 

Om bloggeren:
Andreas trives i det vanskelige mellomsjiktet mellom IT og Forretning. Han har over ti år i IT-bransjen, som utvikler, arkitekt og de senere år i roller som Scrum Master, Product Owner, prosjektledelse etc. Han er en innovativ person med stor lidenskap for IT og dens betydning i samfunnet.

comments powered by Disqus