Acando HackWeekend

Acando HackWeekend

Sitter du med en drøm om å få jobbe med ny teknologi, nye produkter eller rett og slett se på hvordan de nyeste gadgets fungerer? Samle en gruppe teknologinteresserte og arranger en HackWeekend!

Mange har sikkert sett filmen "The Social Network" som handler om hvordan Facebook gikk fra en idé til å bli det største sosiale nettverket i verden. Et av de store arrangementene i Facebook var deres såkalte "hackathons" hvor man samlet alle ansatte til et arrangement med utvikling av nye idéer og produkter. Mange andre store selskaper kjører også slike "hackathons" som går ut på å ha et intensivt døgn eller helg sammen hvor man jobber med konseptutvikling, utprøving av ny teknologi eller utvikle en idé til et faktisk produkt. I Acando har vi skapt et lignende arrangement som holdes en helg i kvartalet og som vi har valgt å kalle for "HackWeekend". 

Hva er Acando HackWeekend?

Konseptet vårt går ut på at alle som har en idé, et rammeverk, eller noe kode, som man er interessert i å prøve ut, skal få mulighet til det. Vi samles typisk fredag etter jobb på kontoret og diskuterer hva alle har tenkt å prøve ut i løpet av HackWeekend. Videre sprer vi oss rundt i lokalene for å jobbe. Noen velger å jobbe individuelt, mens mange går for case-oppgaver som på forhånd er definert av arrangørene.

Acandos konsulenter HackWeekendAcandos konsulenter HackWeekendUtviklere HackWeekend

Case-oppgavene spenner som oftest over flere disipliner, språk eller rammeverk. Dette gjør at ansatte fra forskjellige avdelinger og faggrupper må samarbeide for å kunne levere et bidrag til casene. Her følger ett par eksempler på hva vi jobbet med på forrige HackWeekend i juni:

Eksempel-case: "Watch"

Acando har kjøpt inn både Apple Watch og Motorola Moto 360. Disse har vi eksperimentert med og utviklet apps til. Ved å involvere våre UX-eksperter har utviklerne fått hjelp til å designe og utforme brukergrensesnitt som er optimale i forhold til disse enhetenes begrensede display-størrelser og input-måte. Klokkene ble brukt for å utvikle enkle applikasjoner som kommuniserer med Acandos intranett-portaler. På den måten kan brukeren få de siste meldinger fra newsfeed, siste aktiviteter i samhandlingsrommene de følger osv. rett på sin klokke-applikasjon.

Eksempel-case: "Beacon"

Acando har gått til anskaffelse av flere såkalte "beacons" - trådløse antenner som kan kommunisere med mobile enheter. Disse ble brukt til å utforske hvordan dem kan brukes sammen med mobile enheter for å lage "presence"-basert innhold i applikasjoner. Vi utviklet et "use-case" der man automatisk blir innsjekket på intranettet når man kommer i nærheten av en slik beacon.

Apple WatchBeaconIamMobile2

Sosialt og samhold

Uten mat og drikke duger heltene våre ikke, så vi sørger alltid for å ha god mat og drikke tilgjengelig hele helga. I tillegg har vi festmiddag på kvelden hvor vi går ut og spiser på en bedre restaurant.

Hvordan oppnå en vellykket HackWeekend?

For de som er interessert i ny teknologi og har lyst til å eksperimentere med dette i en sosial setting er vårt HackWeekend et arrangement å anbefale. Nedenfor følger derfor noen tips for en vellykket HackWeekend:

  • Skape engasjement internt ved å reklamere for det. Vi har typisk sendt ut mails, reklamert for arrangementet på fellessamlinger, samt hengt opp stilige plakater på kontorene. På den måten skaper man litt “buzz” rundt arrangementet. 
  • La deltakerne være selvorganiserte og ha løse rammer for hva de skal jobbe med, men samtidig tilgjengeliggjør forslag og ideer i forkant. Vi har erfart at det fungerer best for våre deltakere å ha en idéliste liggende på intranettet som de ansatte kan se på i forkant av arrangementet for å få inspirasjon til hva de kan jobbe med. 
  • Bruk tid på å lage gode caseoppgaver. Før hver HackWeekend setter arrangørene seg ned og planlegger ett eller to case. Caseoppgavene bør være løs i formen hva angår teknologi, men ha et satt scope og ramme for hva man ønsker å få produsert. Ett av casene våre gikk på å utvikle en konkurranse-webapplikasjon hvor man kan registrere interne konkurranser (fussball, dart, bandy) og utfordre andre.
  • Hold konkurranser. De fleste elsker konkurranser og det gjør at man får et morsomt avbrekk i programmeringen. Her er noen av de konkurransene vi har hatt: fussball-turnering, typing challenge (skrive fortest mulig på tastatur), robot-programmeringskonkurranse og beerpong. Kodekonkurranser er også gøy, for eksempel kan man gjøre som i “The Social Network” og arrangere en kodekonkurranse for å se hvem som klarer utvikle den mest effektive algoritmen for å løse et problem. 
  • Få med deltakere som er “evangelister” på f.eks. et produkt eller teknologi. Disse kan hjelpe andre å komme i gang og kan gjerne holde et innledende foredrag eller “kræsjkurs”. 
  • Ha alltid masse snacks og snop tilgjengelig! Å ha et jevnt høyt blodsukker gjennom helga er topp. 

FussballForedrag av Klaus Myrseth


Jeg anbefaler alle IT-selskap til å arrangere sin egne interne HackWeekend! 


Alle deltakerne tilegner seg ny kunnskap i en sosial setting samtidig som man samarbeider på tvers av disipliner og avdelinger. Svært ofte har resultat fra HackWeekend blitt tatt i bruk internt i Acando eller ute hos våre kunder.

Kunne du tenkt deg å arrangere HackWeekend i ditt firma? Kommenter gjerne under bloggposten eller send meg en mail! mats.ringstad@acando.no

Angermo Ringstad, Mats

Angermo Ringstad, Mats

Konsulent // Enterprise 2.0
mats.ringstad@acando.no

 

Om bloggeren:
Seniorkonsulent SharePoint for Acando i Oslo. Veldig interessert i frontend- og webutvikling, men trives også backend. Stor tilhenger av skyen!

comments powered by Disqus