Fremtidens teknologi er wearable

Fremtidens teknologi er wearable

Wearables er spådd å være the next big ting på teknologifronten. Alle snakker om det, men hva er det egentlig? Jeg har sett litt nærmere på hva dette er og hva slags produkter som finnes eller er under planlegging og utvikling.

La oss først spørre...

…Wikipedia, så vi får en definisjon på hva wearables egentlig er: “Wearable computers, also known as body-borne computers or wearables are miniature electronic devices that are worn by the bearer under, with or on top of clothing.”. Det står litt mer også, men det kan du jo lese selv.

Det vi egentlig vil vite er hvilke produkter som finnes der ute, og hva de kan gjøre for oss.. så la meg fortelle deg litt om det.

Fitness

Foreløpig er det ingen tvil om at det er fitness-armbåndene som er dominerer wearable-markedet. Det var Nike som var først ute her da de lanserte sitt Nike+-system i 2006. Det finnes etterhvert et stort spekter av disse armbåndene, som i sin enkleste form er avanserte skritt-tellere, men som også kommer som smart-klokker med et større spekter av funksjonalitet.

Man kan trygt anta at fitness-armbåndene og smart-klokkene vil fortsette å dominere segmentet i lang tid fremover, men at funksjonaliteten stadig vil utvides, noe som bringer meg til neste tema.

Helse

Fitness-armbåndene vil sannsynligvis relativt raskt utvikles videre til å kunne dekke andre biometriske områder, f.eks kunne måle glukose-nivået i blodet ditt.
Et faktisk eksempel innenfor helse-segmentet er Augmedix, som er et start-up-firma som lager spesielle briller for leger basert på Google Glass. Legen kan verbalt hente opp og oppdatere pasientjournalen via brillene, noe som drastisk reduserer tiden leger bruker på papirarbeid.

Google forsker også på utviklingen av en kontaktlinse, som blant annet skal kunne måle blodsukkernivå via tårene dine, og også kunne måle hvor lenge øynene dine er lukket eller hvor ofte du blunker, noe som f.eks kan brukes til å passe på at du ikke sovner mens du kjører bil. Og når vi snakker om søvn: møt Vigo, som bor i øret ditt og sier fra når du trenger å ta deg en kaffe eller gå og legge deg.

Et annet eksempel er Pixie Scientifics, som har utviklet har en smart bleie, som via et qr-lignende merke og en mobilapp kan analysere seg frem til om barnet kan ha en infeksjon og bør oppsøke lege.

Kjæledyr

Vil vi en dag kunne utstyre hunden vår med en “dings” som oversetter bjeffing til menneskespråk? Vel, det er ingen som har løst den utfordringen ennå, men det kommer en hel rekke andre produkter på markedet som retter seg mot å forstå pus litt bedre.

Voyce er egentlig et fitness-armbånd, men for hunden din. Den kan blant annet måle puls og kaloriforbrenning, og du kan motta råd og veiledning fra eksperter basert på data innsamlet fra halsbåndet.
Det finnes også en rekke gps-trackere som skal hjelpe eiere å holde styr på hvor kjæledyret befinner seg hen til enhver tid, et eksempel på en slik er Tag.
Sist, men ikke minst: du kan også få kjøpt et kamera med mikrofon som kan ta opp inntil 2.5 timer med film så du virkelig kan sette deg inn i hvor pus har vært og hva han har sett på sin siste luftetur.

Felles for de fleste av disse produktene er også at de selvsagt kan poste statusoppdateringer til ulike sosiale medier, men her kan det vel være på plass å stille seg spørsmålet om dette er en en god eller dårlig ting...

Klær

Det som kanskje er enda mer spennende og futuristisk enn armbånd og halsbånd er når klærne vi har på oss også inneholder teknologi.

Vi har for eksempel alle et økende problem rundt hvordan vi skal få ladet alle duppedingsene våre når vi er på farten. Nederlandske Wearable Solar prøver seg på å løse dette ved å lage klær som også kan fungere som ladere via solcelleenergi.
Radiate Atletichs har utviklet treningstøy som skifter farge ut ifra brukerens innsats og kroppstemperatur. De påstår at ikke bare vil klærne skifte farge på det eksakte stedet på kroppen der du yter mest, men du kan se mønster helt ned på blodårenivå.
Et annet sexy eksempel er Intimacy 2.0, kjolen som blir mer eller mindre gjennomsiktig basert på brukerens hjertefrekvens. Jeg antar dette kommer til å bli en vinner på byen...

Sosial interaksjon

Ved hjelp av feedback-systemer vil wearable-teknologien også kunne brukes til å simulere berøring og formidle interaksjon mellom mennesker selv om man er langt fra hverandre.
Et eksempel på dette er armbåndet Tactilu, som kan formidle at to personer stryker eller “poker” hverandre selv om de er adskilt rent fysisk. Et annet eksempel er T.Jacket, som er en vest som brukes for å simulere en skikkelig bamseklem, og er tenkt brukt for å f.eks roe barn med autisme som er stresset eller nervøse.

Og det er ikke bare på utsiden av kroppen...

Motorola har utviklet en pille du kan svelge og som gjør at du ikke trenger å taste passord på mobilen eller andre dingser du har i nærheten, ja du blir rett og slett omgjort til et eneste stort levende passord! Pillen “slås på” i det den kommer i kontakt med magesyre, og virker så lenge den befinner seg inni kroppen din. Jeg sier bare: nå snakker vi!

Hva er viktig for at wearble-produkter skal slå gjennom i massemarkedet?

Personlig er jeg overbevist om at det er tre ting: nytteverdi, pris og utseende.
Jeg har f.eks selv vært veldig fristet til å kjøpe Pebble sin smartklokke, men hver gang jeg nærmer meg kjøp-knappen begynner en liten stemme å rope i hodet mitt: "men hva SKAL du egentlig med den??"
En av de største ulempene med dagens wearable-produkter er nemlig at de ikke er interessante nok i seg selv, og som regel bare er et tillegg til eller avhengig av en enda smartere dings for å fungere, f.eks en smart-telefon. Jeg tror det kan bli vanskelig å slå gjennom i massemarkedet før wearable-produktene kan ha sitt eget liv og tilby noe helt nytt og interessant som smart-telefonen i dag ikke kan.
Jeg er dessuten opptatt av at dingser jeg skal ha på meg hele tiden må se fine ut. Jeg vil ikke gå rundt med en kjipt plastarmbånd rundt håndleddet, en diger dings i øret eller en klokke som til forveksling ser ut som kalkulatorklokkene vi gikk rundt med på 80-tallet.

En som har engasjert seg mye i debatten om og utviklingen av wearable-produkter er Intels Mike Bell. Han er enig med meg, og har i tillegg en del andre gode tanker i hodet sitt, men han ber forbrukerne være tålmodige og mener at det er en lang vei å gå før produktene oppfyller forbrukernes krav til estetikk, funksjonalitet og brukervennlighet. Både Intel og Google bruker nå usannsynlig mye tid og penger på innovasjon, forskning og produktutvikling innenfor dette segmentet, så at det vil komme ut produkter som sannsynligvis vil havne rundt ditt håndledd eller på din kropp innen ikke altfor mange år tror jeg vi kan føle oss ganske trygge på.

Bjørkli, Lena

Bjørkli, Lena

Konsulent // Enterprise 2.0
lena.bjorkli@acando.no

 

Om bloggeren:
UX-designer og funksjonell arkitekt. Engasjert i alt som har med samspillet mellom teknologi og mennesker å gjøre, og liker meg best i midten der det skjer! Kobler av med dataspill og fjelltur innimellom slagene.

comments powered by Disqus